„În 1994 am făcut prima înregistrare de muzică electronică de unul singur, cu un sintetizator Casio HT-3000 şi CT-460, un Roland Juno - 60, un efect de ecou sovietic Lell şi un casetofon Sharp, care mi-a permis înregistrarea unui nou track pe caseta pe care tocmai o copiam şi care conţinea un track înregistrat anterior. Aşa am înregistrat albumul <Transcendental dream>, sub pseudonimul Roland N, un album concept cu temă filosofică şi care trata subiectul vieţii de apoi. Albumul a fost publicat la casa de discuri Fix Music din Sf. Gheorghe, în 1995.”
(...)
„Trilogy/Electronic oratorio coţine două cicluri, ciclul Trilogy cu trei piese şi ciclul <Electronic oratorio>, care în ultima piesă cuprinde un text în limba maghiară, scris de prietenul meu, Tinca Teddy şi recitat de un alt prieten, Erdély Gábor. Pe album mai colaborează, ca şi pe albumul <Blue symphony>, prietenul meu, fost coleg de formaţie din Semaphore, Makkai Kálmán.”
(...)
„Piesa <Electronic oratorio movement II> a fost compusă şi înregistrată în vara anului 2009. Tehnica de înregistrare utilizată a fost multi track recording, fiecare instrument fiind înregistrat separat, apoi toate au fost mixate.
Ca instrumentaţie am folosit în principal sintetizatoare hardware, dar şi software pentru leaduri. Aşa cum rezultă şi din titlul acesteia, dar şi ca structură, piesa este inspirată din muzica simfonică, caracterizată printr-o orchestraţie amplă cu mai multe instrumente şi folosind crescendouri de timpane. Ciclul de 3 piese intitulat <Electronic oratorio> a fost conceput ca fiind o transpunere a muzicii simfonice în muzica electronică. Eu o numesc muzică electro-simfonică. Desigur, toate piesele din <Electronic oratorio> sunt compoziţii Nord. Caracterul de oratoriu al ciclului este dat de ultima piesă, <Movement III>, care conţine un text recitat, care a fost scris de un prieten.
În prezent, după ce am susţinut cu bunul meu prieten Alba Ecstasy un concert în stilul Berlin School şi o expoziţie de sintetizatoare şi alte instrumente muzicale electronice la Muzeul Naţional Secuiesc din Sf. Gheorghe, intitulat The Electronic Museum Concert, doresc să finalizez lucrările de studio la albumele pe care le-am compus în 2010 şi 2012, în principal pentru concertele pe care le-am susţinut: Symphony of the Silent Notes (2011), Solstitivm (2011), Berlin (2011-2012), Avant Garden Party (2010), Hypnosis (2012). Primele două sunt inspirate din stilul de muzică electronică, cântată de Jean Michel Jarre. <Berlin> este un album compus în stilul şcolii berlineze de muzică electronică, iar ultimele două sunt muzică electronică inspirată din muzica abordată de compozitorii sfârşitului secolului al XX-lea.”
(...)
„Avant Garden Party, muzică experimentală atonală, electro-simfonică, ce reprezintă transpunerea în unde sonore a unei călătorii imaginare în spaţiul cosmic. Albumul conţine o lucrare cu patru mişcări, <Movement I – IV> şi un bonus track intitulat <Music for Korg Monotron & Synthesizers>.”
(...)
”La Centrul de Cultură Arcuş din judeţul Covasna, în Castelul Szentkereszty am interpretat compoziţii Alba Ecstasy, în principal de pe albumul <Echoes of silence> şi Nord, albumul <Symphony of the silent notes>, cu ajutorul unui arsenal de sintetizatoare analogice şi digitale, arpegiatoare şi sequencere. Întregul material al concertului a fost înregistrat pentru a realiza un album live cu acelaşi titlu. Mai târziu, conducerea Centrului de Cultură din Arcuş ne-a propus să realizăm un concert live de muzică electronică în aer liber. Pentru acest eveniment am realizat un nou material intitulat <Alba Ecstasy & Nord: Solstitivm>. Am interpretat materialul <The planets> de Alba Ecstasy şi <Solstitivm> de Nord. Concertul a avut loc în 24 iunie 2011, în săptămâna solstiţiului de vară. Datorită unei furtuni, concertul a fost susţinut în sala de concerte a Castelului Szentkereszty din Arcuş. Acest concert a fost de asemenea înregistrat, astfel încât va urma un album live <Alba Ecstasy & Nord: Solsititvm>, care va conţine interpretarea live a pieselor compuse de Alba Ecstasy cât şi de Nord pentru acest eveniment. În 2011 am înregistrat varianta de studio a pieselor compuse de mine pentru cele două concerte şi va urma realizarea a două albume Nord din acest material şi anume: <Symphony of the Silent Notes> şi <Solstitivm>.” (István-Attila Sztakics, 2015)
„Colaborarea noastră cu Nord a început în anul 2006. Ne aflam atunci cu trupa Mercedes Band într-un moment în care lucram la modernizarea stilului muzical. Inițial l-am solicitat pentru a-l înlocui pe clăparul nostru de atunci pentru câteva concerte, însă de la prima repetiție a fost limpede că sound-ul pe care îl produce reprezintă un progres pentru noi. Am observat că are această pasiune de a experimenta și, în plus, era la curent cu toate noutățile de pe piața instrumentelor cu clape. Astfel, faptul că a rămas în formație, a fost un lucru firesc.
Din plusul de valoare pe care Nord l-a adus face parte, în egală măsură, prestația sa scenică. S-a dovedit că scena este locul unde se simte cel mai în largul lui, fiind foarte comunicativ cu publicul, o calitate rar întâlnită la clăpari, nemaivorbind de faptul că în anumite piese utilizează theremin-ul, un instrument pe care eu nu l-am mai văzut în show-urile live ale trupelor rock din România. Atât sound-ul cât și aspectul vizual al solourilor de theremin, asemănător unui ritual vrăjitoresc rupt din poveste, au avut acea unicitate care au întărit identitatea trupei în ochii publicului.
Am concertat ani la rând împreună și am realizat în anul 2013 albumul <Cu ochii închiși> care a fost primit excelent de presa de specialitate. În paralel Nord lucra la proiectul său solo de muzică electronică fiind din ce în ce mai prolific și mai cunoscut, iar asta a făcut ca din toamna anului 2014 să se retragă din formație, nemaiputându-și găsi timp pentru colaborarea noastră.
Rock-ul este însă o pasiune care nu se stinge ușor și avem speranța că la un moment dat va reveni în formula de bază a trupei.” (Laci, vocalist Mercedes Band, 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu